måndag 1 november 2010

Små små tofflor

Jag stickade en sjömanströja åt min dotter av det härligt mjuka garnet Sublime Baby Cashmere Merino Silk (jisses så många ord, månne jag fick dem i rätt ordning?), och fick ganska mycket garn över. Så då jag öppnade Allers för någon vecka sedan blev jag glad då de hade beskrivning på babytofflor i samma garn. Först tänkte jag göra stora tofflor åt dottern, men sen hörde jag att min kollega fått ett pyttelitet barnbarn (prematur), så jag utvecklade en ministorlek <0 månader, och garnet räckte precis till ett par sådana, och ett par i storlek 0-6 månader.

Det här är de pyttesmå tofflorna
De större tofflorna fick helvita hälar, för jag hade mer vitt restgarn än blått




Bildkvaliteten är inte den bästa, men tofflorna är i alla fall jättesöta.

En förfärlig mängd med lösa trådar att fästa var det; jag trodde att de aldrig skulle ta slut, men så är det då toffeln stickas i tre delar som sen sys ihop, och dessutom i ränder, samt till råga på allt av restgarn.

Instruktionerna för hur man skulle sy ihop toffeln var litet bristfälliga tycker jag, eller så förstod jag bara inte vad som menades, så jag hittade på det själv, och nog blev det tofflor av dem till sist!



I had some leftover yarn from making a sweater for my girl, and stumbled upon this pattern for booties of the same yarn. A colleague got a premature grandchild lately, so I developed an even smaller size <0 months (fully striped booties), and also had just enough yarn to make a pair of size 0-6 months with white heels. Sublime Baby Cashmere Merino Silk.
These were fun to make, but there were a lot of loose ends to fasten, yuck! And the assembling instructions were very poor, I think, or maybe I'm just stupid. Anyway, I ended up figuring out myself how to sew the three parts together.

2 kommentarer:

  1. Voi miten kivat tossut! Pienokaisen vanhemmat ovat varmasti todella otettuja lahjasta. Nuo näyttävät siltä että ne pysyvät hyvin jalassakin, ja lanka on niin ihanaa ettei varmasti pistele herkkää ihoa.

    -SNY-

    SvaraRadera
  2. I am sure the little ones enjoy the presents.

    SvaraRadera