söndag 8 maj 2011

Sommarhatt och klänning

Liten har gillat att bläddra i mina gamla sticktidningar, och plötsligt fick jag syn på en klänning jag alltid velat göra, och insåg att största storleken är 92 - liten är nu minst 86 cm så det var verkligen dags att ta itu med den. Mörkblått Kotiväki-garn finns inte just nu, men via Neulomo tycks man alltid hitta nån som har det man vill ha, så jag fick flera svar på min annons, och hade ett mörkblått nystan inom en vecka. (Eller skulle ha haft, men liten var sjuk så det tog nästan ytterligare en vecka att få hem paketet från posten.)
Eftersom jag inte gillar att sy sömmar så stickade jag allt i ett. Och jag behövde använda stickor 2,5mm för att få rätt stickfasthet.
Sen då klänningen var nästan klar (väntade på dragked) så hade jag ju garn kvar, så jag virkade en sommarhatt. Först använde jag en modell ur Novitas Muksuekstra, men den gillade jag inte, så jag rev upp och modifierade och rev upp och virkade om och höll på så några gånger tills jag fick ihop en hatt som passade min smak bättre. Den är kanske litet stor ännu, men helt okej, och testades idag för första gången på morsdagslunchen. Klänningen testade vi inte ännu för den är nog litet onödigt stor.


Summer dress and hat. Hat ended up being my own design.

1 kommentar: