torsdag 2 februari 2012

Äntligen litet avslutade grejor

Har äntligen igen fått något smått färdigt, det tog sin tid. Man kan ju fråga sig (och det gjorde jag ett par gånger) om det faktiskt är fiffigt att välja de mest komplicerade flätmönstren när man har två små barn att ta hand om... Knappast fiffigt, men det är ju trots allt roligt att sticka flätor och mönster!

Lilla Rödluvans kofta blev i alla fall klar häromdagen, trots att jag ett tag tvivlade på huruvida jag skulle hinna få den klar innan Rödluvan växer ur den. Min vana trogen stickade jag den litet längre än beskrivningen, så bra gick det i alla fall. Närapå tre månader tog det mig, puh!

Beskrivningen fanns i Moda 4/2011 som jag egentligen köpte för ett sjalmönster, men jag har förfärligt svårt att stå emot Sublimes babymönster. Sublimes eget garn är dyrt och inte fanns rätt färg heller i min lokala garnbutik, så jag körde med Menita Silk Dream i stället, riktigt bra kändes det att sticka med det också fast riktigt upp till Sublimenjutningen kommer man kanske inte. Stickor 3,5 och 4mm, litet mer än 6 nystan gick åt.


Och blogger kinkar med mig igen och vägrar ta in bilden rättvänd, suck! Beklagar! Det är ändå en mycket vacker kofta, bara så ni vet!

Och så till sjalen jag egentligen köpte tidningen för. Rött garn från Aade Lõng, 5mm stickor, Hade kanske önskat att den röda färgen växlat litet tidigare, men blev egentligen rätt bra också så här, då den riktigt röda färgen fick sätta eld på spetsen. Snabbstickat, bra resultat, och mindre än jag tänkt mig (men helt enligt beskrivningens mått ifall jag besvärat mig att läsa dem. Men som vanligt stickade jag ju för att ta reda på hur man gör, inte för att jag behöver en sjal till (även om de är tacksamma att ha som presenter då t.ex. nån gudmor fyller 75, vilket kommer att hända två gånger i år).




Finally finished Little Red Riding Hood after three months of cables! Sorry about the picture - Blogger just wont keep it upright :-(. Also finished a quick shawl from the same magazine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar