söndag 3 oktober 2010

Äntligen något stickat! (Och en programförklaring)

Äntligen har jag stickat någonting färdigt - för jo, mest av allt har jag nog tänkt mig att det här ska vara en stickblogg. Och litet böcker, kanske litet barn, och så annars bara mysko tankar...

För ett par dagar sedan trillade jag i misstag över mönstret till Lauran lettipipo igen, och kom ihåg att jag tänkt göra en sådan. Från tanke till handling, hittade ett gammalt vintagenystan av Novitas Isoveli i garnskåpet, och stickade faktiskt hela mössan samma dag. Kul att göra nåt snabbt för en gångs skull också! (Hjälpte ju också en aning att liten dotter sov tre timmars dagssömn just den dagen.) Knappen sydde jag i följande dag faktisk, och fäste trådarna. Litet knappt tilltagen blev storleken (beskrivningen säger 46 cm huvudomkrets, och det stämmer nog väldigt bra, 46+ cm är väldigt "precist". Tror jag ska ta och virka ett par tre varv fastmaskor ännu i fäst-snibben, så sitter den säkert ännu bättre! Gillar verkligen att den fästs med knapp och inga idiotsnören...

Jisses, det var svårare än jag tänkt mig att få in en bild tydligen... Få se hur jag får den i mänsklig storlek... Okej, storleksfrågan löst, nu gäller det bara att vända den rätt väg också... Nähä. Nå men nu:



Färgen är för övrigt inte fullt så klarröd som på bilden (fast jag lyckades mörka fotot rätt bra).

At last some knitting to report. (Yes, at least I think this blog will be a lot about knitting. And reading. Perhaps some kiddy stuff and a bunch of loose thoughts). Lauran lettipipo from Finnish Ullaneule.
A quick knit in thick yarn, finished in one day thanks to well-sleeping baby for once, and 5mm dpn's (oh well, I added the button and fastened the loose ends on day two actually. A little bit too perfect fit, so I'll add a couple of rows in crochet to the fastening thingy for a little bit more comfort. 

Dagens fråga: Är det jättevanligt att tatuera sig nuförtiden, eller är det bara jättevanligt att tatuerade människor för sina barn på babysim?

Today's question: Is it very usual to get tattoos nowadays, or is it just that tattooed people more often take their babies to baby swim?

1 kommentar:

  1. You sure can knit! I could never make anything like that! I'd make a mess in that pattern and rip it all off.

    SvaraRadera